شیرهای کشویی (Gate valves)-قسمت دوم

شیرهای کشویی (Gate valves)-قسمت دوم

در این مقاله در ادامه مقاله شیرهای کشویی قسمت اول به معرفی شیرهای گیوتینی (Knife Gate Valve) و شیرهای کانال (Conduit Gate Valve) دار پرداخته می شود.

شیر گیوتینی (Knife Gate Valve):

در مدل گیوتینی شیر­های کشویی، دیسک به شکل یک چاقو عمل می کند و قادر است با قدرت زیاد سیال را مسدود کند. به علت مدل ساختاری دیسک آن­ها، شیرهای گیوتینی برای سیالاتی که ویسکوزیته بالایی دارند و یا حالت خمیری دارند (همانند خمیر کاغذ) بسیار مناسب هستند. در بسیاری از مواقع در شیر­های کشویی معمولی نیز میزان ذرات معلق موجود در سیال به حدی زیاد می باشد که مانع از نشستن کامل دیسک بر روی نشیمنگاه می شوند از این رو و با در نظر گرفتن سایر شرایط، از شیر­های گیوتینی استفاده می شود تا با استفاده از لبه برنده دیسک آن­ها این ذرات را ببرد.

شیر گیوتینی (Knife Gate Valve) شیر گیوتینی (Knife Gate Valve)

در شکل زیر نیز قسمت های مختلف یک شیر گیوتینی قابل مشاهده می باشد.

قسمت های مختلف یک شیر گیوتینی قسمت های مختلف یک شیر گیوتینی

شیرهای گیوتینی بر اساس استاندارد TAPPI ساخته می شوند. از نظر شکل ظاهری، شیر­های گیوتینی باریکتر و سبک وزن تر از شیر­های کشویی معمولی می باشند. در قسمت پکینگ شیر­های گیوتینی، یک واشر گرد دور تا دور محل قرار گیری دیسک قرار دارد. شیر­های گیوتینی می توانند با کانکشن­های مختلف ویفری، لاگ و .... ساخته شوند.

شیر کشویی کانال دار (Conduit Gate Valve):

یک مدل دیگر از شیر­های کشویی نوع کانال دار آن می باشد که در واقع در قسمت تحتانی دیسک آن سوراخی به اندازه سایز خط لوله تعبیه شده است. در حالتی که شیر باز می باشد این سوراخ هم راستا با لوله است و سیال قادر به عبور از آن می باشد. هنگامی که با چرخاندن سر فلکه و بالا آمدن دیسک شیر بسته می شود قسمت دیگر نیمه تحتانی دیسک مسیر عبور سیال را مسدود می کند. از این مدل شیرهای کشویی در خطوط انتقال نفت خام و گاز طبیعی به شدت استفاده می شود. دلیل استفاده از این مدل از شیر در این سیستم­ها این است که هنگام تمیز کاری خط و استفاده از دستگاه Pig، این تجهیز در مقطع ولو گیر نمی کند و باعث آسیب رساندن به سیت ولو نشود.

شکل کلی یک شیر کشویی کانال دار شکل کلی یک شیر کشویی کانال دار

نمای داخلی شیر کشویی کانال دار Conduit Gate Valve نمای داخلی شیر کشویی کانال دار Conduit Gate Valve

معایب عمده شیر­های کشویی به صورت کلی این است که در مقایسه با شیرهای پروانه ای و توپی قابلیت سریع باز و بسته شدن را ندارند. ابعاد و وزن آن­ها زیاد است (در مقایسه با شیرهای توپی و پروانه ای). هنگام تعمیرات شیر به فضای زیادی نیاز می باشد.

مراجع:

http://wermac.org/valves/valves_gate.html

http://www.answers.com/Q/What_is_the_difference_between_gate_valve_and_globe_valve

http://blog.worldwidemetric.com/products/a-closer-look-at-10-different-types-of-valves/

http://www.pipingguide.net/2013/10/gate-valve-types-const

http://articles.compressionjobs.com/articles/oilfield-101/4393-valves-pipelines-gate-globe-needle-angle-plug-ball-butterfly-check?showall=1ruction.html

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110628071308AAztnC6

http://gelisimvalf.com.tr/en/use-advantages-and-disadvantages-of-valves/

                                                                                       مهم

http://www.asia-valve.com/gate-valve/pressure-sealed-gate-valve.html

http://www.globalspec.com/learnmore/flow_control_flow_transfer/valves/gate_valves

  • Posted on November 22, 2015
  • By valvemart

2 thoughts on “شیرهای کشویی (Gate valves)-قسمت دوم”