شیرهای کنترل دمای AMOT از یک شیر سه راهه روتاری به عنوان بدنه اصلی و یک موتور ربع گرد به عنوان عملگر تشکیل شده اند. این نوع از شیرها از دقت بسیار بالایی برخوردارند همچنین محدودیتی در تعداد دفعات باز یا بسته شدن آنها نه برای موتور و نه برای شیر وجود ندارد و تحمل تکرارپذیری آنها بسیار بالا می باشد. شیرهای کنترل ولو سه راهه علاوه بر آنکه یک شیر برای کنترل فرایندها می باشد، برای فرایند میکس شدن دو لاین به یک لاین و یا برعکس (تبدیل یک لاین به دو لاین) نیز استفاده می شوند. این نوع از شیرها به تعمیرات زیادی احتیاج ندارند. ساختار کنترلی آنها علاوه بر برقی (موتور دار) می تواند به صورت بادی (عملگر بادی) و بادی- برقی نیز باشد. این نوع از شیرها برای سیستمهایی که ارتعاشات شدیدی دارند نیز مناسب هستند. به طور مثال برای خطوط مجاور ماشین آلات رفت و برگشتی مثل موتورهای دیزل، این نوع از کنترل ولوها بدون هیچ گونه تمهیدات ارتعاشاتی مانند Vibration Isolation نصب می گردند.
کنترل ولوهای AMOT برای سیالهایی چون آب، مخلوط آب و گلیسرین، آب دریا، آب یونیزه شده، روغنهای هیدرولیکی و روان کننده ها قابل استفاده می باشند. مهمترین کاربردهای این نوع از شیرها در سیستمهای خنک کاری، سیستمهای رانش دریایی (دیزل های مورد استفاده در صنایع دریایی و مسیر خنک کاری آنها)، سیستمهای تولید همزمان، خنک کاری هوای تغذیه، پیش گرمایش سوخت و روغنهای روان کننده، کولرها، هیترها، کندانسورهای صنعتی و بویلرها می باشد.
مشخصات بدنه شیرهای کنترلی amot به شرح جدول زیر می باشد:
در ادامه نمونه مدارهایی که در آنها می توان از چنین مدل کنترل ولوی استفاده کرد بیان شده اند.
فرایند میکس کردن:
در فرایند کنترل دمای روغنهای روان کننده توسط این تیپ از شیرهای سه راهه، دمای خط برگشتی به چشمه حرارتی کنترل می شود.
فرایند تفکیک کردن:
آب خنک کن دیزل در بسیاری از مواقع دمای بسیار بالایی دارد و دیگر قادر به خنک کاری سیستم نمی باشد. از این رو در یک مدار تفکیکی قرار می گیرد. اگر دمای آن بالا باشد پورت شیر سه راههای که به سمت بخش خنک کاری است باز شده و آن را هدایتش می کند در غیر این صورت پورت دیگر باز شده تا مجدداً به سمت مسیر ورودی دیزل حرکت کند.
کنترل دمای هوای تغذیه:
کولر میانی به منظور خنک کاری هوای داغ توربو شارژر مورد استفاده قرار می گیرد. در چنین فرایندی، شیر سه راهه جریان آب خنک کن به کولر را کنترل می کند.
ساختار منحصر به فرد این نوع از شیرها انعطاف پذیری خاصی را در انتخاب مسیر به وجود می آورد. دو حالت کاری کلی برای آنها وجود دارد:
1- روتور 90 درجه که در واقع در حالت های کاری 32،21، 12،23 خلاصه می شود. در چنین حالتی یکی از دو پورت شماره 1 یا 3 در هر حالتی باز می باشد.
2- روتور 180 درجه که در این حالت درگاه شماره 2 به عنوان پورت مشترک در تمامی حالت ها می باشد.
میزان افت فشار در این نوع از شیرها در شکل زیر و در جدول ادامه با توجه به سایز آنها مشخص شده است. برای روتور های 180 درجه این مقادیر باید دوبرابر شوند.
وزن تقریبی شیرهای پنوماتیکی و موتوری amot در جدول زیر آمده است.
ابعاد و اندازه های شیر های کنترلی amot به شرح ذیل می باشد:
کنترل ولوهای دما، علاوه بر شیر و موتور اصلی، به یک کنترلر و یک سنسور دما نیز احتیاج دارند. در واقع سنسور دما (مانند سنسور دمای PT100) دمای حس شده را به کنترلر می فرستد و از آنجا یک فرمان برای شیر سه راهه ارسال می شود.